Dreams are renewable. No matter what our age or condition, there are still untapped possibilities within us and new beauty waiting to be born.

-Dale Turner-

Sunday 25 March 2012

Mati.

I was having a short conversation with my housemates just now.


The background song was :



Saya : Korang, kalau kata kita meninggal dekat Poland ni, korang nak dikebumikan dekat mana eh?

Mereka : erk...-_-''

Nureen : Eh,  mesti lah kat Malaysia.

Saya : Saya nak dekat sini je lah korang. 

Nureen : Hah, serious ke Nik? Mak Nik setuju ke?

Saya : Erk, entahlah.. 

Nureen : Erm, Nik kena tanya mak Nik dulu lah.

Saya  : Ok....

Fiza : Kita rasa mak kita setuju je kut kalau kita nak dikebumikan kat sini. 

Nina :  Er, saya nak dikebumikan dekat Malaysia, tapi jauh sangat lah awak.. Berapa jam eh?? eish, lama kut.

Saya : Haah kan.. Mesti mahal kut nak kena bayar kan..

Nina : Erm....

Shikin : (angguk2, geleng2)

Tiba-tiba Ain Nabilah muncul.

Saya: Ain,kalau kata kita meninggal kat sini, Ain nak kena "tanam" kat mana?

Ain : Erk, nape tanya macam tu. Susah tu soalan tu.

Saya : Alah, saja je tanya. Mengingati mati tu kan bagus. Huhuhu...

Ain : Entah lah....

Kami :___________________Muhasabah -_-"

Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)? 
(4:78)

              
  
Nota 1 : Kena banyak istighfar. Mesti!!!

Nota 2 : Nak kena tanya mak soalan tu esok, insyaAllah!!!

1 comments:

siVioleT said...

Emm. kat mana2 pun bleh mati kan. Dekat jauh sume possible :)

Post a Comment