Dreams are renewable. No matter what our age or condition, there are still untapped possibilities within us and new beauty waiting to be born.

-Dale Turner-

Sunday 29 April 2012

Welcome Spring or Perhaps Summer ^_^

Assalamua'laikum w.b.t


Musim bunga di Poland. No, bukan. Musim panas barangkali. Ya,mungkin. Maha Suci Tuhanku, panasnya berbahang-bahang. Memeningkan kepala. Membuatkan mata berpinar-pinar.  Seringkali keluar dibibir semenjak 2,3 hari ni, "Ya Allah, panasnya." 


Astaghfirullahala'zim..
Itu mengeluhkah?? Ya, boleh jadi saja. Kita, yang bernama manusia kan tak pernah puas dengan apa yang dimiliki. kalau sejuk, mahukan panas. Kalau panas, mahukan sejuk. 


Tanpa aku sedar, dengan panas terik matahari itu, bunga dapat berkembang segar, mewarnai segenap ruang di negara-negara Eropah kini. Dan dengannya juga, pokok-pokok dapat mengeluarkan buah-buahan yang bermacam-macam jenis itu. Maha Suci Tuhanku yang Maha Pemurah,  terima kasih Tuhan. Oh ya, dan dengan panas terik itu juga baju-bajuku sudah bisa dijemur di ampaian. Yeay, alhamdulillah. 


“Seandainya kamu menghitung nikmat-nikmat Allah, niscaya kamu tidak akan dapat menghitungnya. Sesungguhnya manusia sangat zhalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah).” [Ibrahim : 34]


Lumrah kehidupan, apabila tiba musim panas di bumi Poland, mulalah rakyat-rakyat  jelatanya berpakaian tut..tut...tut... Pakaian yang pada kita, selayaknya dipakai dengan baju outer yang berlapis-lapis lagi. Huh, kesat peluh di dahi =_='' . Dan waktu-waktu begini juga lah, kami, pelajar perempuan muslim menjadi tumpuan mata-mata biru.


Teringat saat kaki melangkah masuk ke dalam bas, kebanyakkan mata-mata biru itu membuang pandang ke arah kami seminit dua. Ada yang berbisik-bisik sesama sendiri, dan tak kurang juga ada terlihat seorang kanak-kanak berbisik ke arah ibunya. Anggapan saya, ya mungkin sahaja si kecil itu bertanya kenapa kami 'membungkus' diri sedemikian rupa. 


Dan kami, hanya mampu tersenyum manis ^__^ :)




Jauh di sudut hati, mahu saja membuka mulut, menerangkan kepada mereka kenapa kami perlu berpakaian sebegitu, walaupun dalam keadaan panas terik itu. Bukankah....
Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!"(Fusshilat :33)

Ya, aku seorang Muslim, muslim yang hanif. Hamba kepada Tuhan yang Satu, Tuhan yang Maha Esa, Tuhan yang telah memberikan aku nikmat. Bisik hati kecilku.


Oh, ya. Untung saja Allah s.w.t. menganugerahkan satu benda penting itu ke dalam hatiku. Kerana dengannya, aku tetap teguh bertahan melaksanakan syariatnya pada saat ini. Dan  kerana tanpanya, aku pasti sama, tak ubah seperti mereka yang bermata biru. Alhamdulillah thumma alhamdulillah atas nikmat iman ini. Segala puji-pujian bagimu. 


Seribu, seratus, sepuluh ataupun sesatu, aku tidak mahu seperti mereka. Dan saksikanlah bahawa aku seorang Muslim.


Nota 1 : Yeay, alhamdulillah untuk  nikmat buah strawberri dan cherry.

Nota 2 : Doakan saya dapat tiket murah ke Malaysia yer ^_^

Nota 3 : Hohoho, final dah dekat. Doakan saya cemerlang dengan jaya, mengalahkan si dia yang bermata biru kehijauan. Demi Islam, insyaallah.

Nota 4 :  Selamat maju jaya 'pok ngoh' untuk bisnessnya. Moga rahmat Allah bersamamu. 


1 comments:

0nlY_tRah said...

insya-Allah.
sukses sokmo na.
:)

Post a Comment